Houd u klaar voor de komst van Web 3.0
Geen internetbrowser meer, een huiscomputer die de spreekuren van uw huisarts bijhoudt zonder dat u daar expliciet om vraagt, en internetsites die zich schikken naar uw noden in plaats van omgekeerd: ziehier Web 3.0, de nieuwste generatie internetdiensten.
Wist u al dat het internet, of liever het aanbod aan diensten die erop worden gesleten, al aan zijn derde generatie toe is? Speciaal voor wie de tweede heeft gemist: Web 2.0 is een algemene deler die een jaar of vijf geleden werd geplakt op websites en -diensten à la Facebook, MySpace, LinkedIn, enzovoort. Ineens werd de inhoud van de site minder belangrijk dan het sociale element, en werden we tegelijkertijd consument én producent van inhoud.
Met websites die ondertussen miljoenen onlineprofielen hebben verzameld (en, zoals MySpace en YouTube, ondertussen zijn verpatst aan klassieke mediamogols als News Corp. en Google) is de hype van 'social networking' ondertussen allang voorbij, neemt iedereen die een beetje op het internet zit het voor vanzelfsprekend aan dat hun vriendenkring een online-uitbreiding heeft, en zijn internetbedrijven op zoek naar iets nieuws.
Alleen weet niemand op dit moment echt hoe dat nieuwe grote ding, dat door internetgoeroes dan maar 'Web 3.0' wordt genoemd, er uit zal zien. Er zijn namelijk gewoon te veel nieuwe dingen op dit moment: onmogelijk, zeggen zelfs de grootste kenners, om te zeggen welke van al die trends de komende jaren echt de richting zal bepalen.
| WEG MET DE BROWSER
Wat: volgens een hoop kenners zal de nood aan een afgesloten softwareprogramma om mee over het internet te surfen minder en minder pertinent worden, en zal de webbrowser op langere termijn zelfs helemaal verdwijnen.
Hoe(zo): het bureaublad van uw computer zal alle taken van de internetbrowser overnemen. "De internetervaring zoals we die nu kennen, zal worden opgelost in het besturingssysteem van de computer", zegt gedelegeerd bestuurder Lorenz Bogaert van de cluster van sociale netwerksites Netlog, een van de succesverhalen van Web 2.0. "Op dit moment zijn het internet en de computer eigenlijk nog twee afzonderlijke systemen. Dat zal verdwijnen."
Eerste voorbeelden: 'widgets', of kleine programmaatjes die als een post-itblaadje op het bureaublad van de computer worden geplakt en die specifieke informatie (weerbericht, beurskoersen...) automatisch van het internet plukken. Ook de groei van 3D-internetwerelden als Second Life is, hoewel een beetje overhypet voor het moment, een duidelijk teken aan de wand.
| U BENT DE BAAS
Wat: net zoals de afstandsbediening in de jaren 70 de manier waarop er tv werd gekeken drastisch veranderde, kan nieuwe softwaretechnologie de macht over wat er op het net gebeurt in de handen van de consument schuiven. Die zal in de toekomst slechts één identiteit hebben waarmee hij over de sites surft, en waarin alle informatie staat die de eigenaars van die sites ooit over hem zullen krijgen. Meer info wordt alleen beschikbaar als de gebruiker die expliciet vrijgeeft, omdat hij bijvoorbeeld de site vertrouwt of een fan is van het merk. Kenners hebben er al een naam voor: het 'person-centric web'. "Dat gaat verder dan privacy", zegt internetconsultant Philippe Borremans. "Dit gaat over informatie-eigendom: u hoeft niet langer alle informatie die een site u vraagt te geven om erop te mogen, zij moeten het doen met de info die u vrijgeeft."
Hoe(zo): vreemd genoeg zitten ook sommige internetbedrijven hierop te wachten. "Het verandert de manier van communiceren met surfers", zegt Borremans. "Dat is niet noodzakelijk een antiverhaal: door de machtsverhouding te laten overhellen naar de gebruikers kunnen bedrijven die nog scherper segmenteren."
Eerste voorbeelden: OpenID, een soort identiteitskaart voor surfers. Al 4.500 websites ondersteunen het systeem.
| OVERAL INTERNET
Wat: een internet dat overal is, echt overal, en dus niet alleen op uw pc en mobiele telefoon maar ook in uw kleren en in uw huis. Stel u een slaapkamerraam voor dat online de weersvoorspellingen checkt, zodat het zich automatisch kan sluiten als er zware regenval in de lucht hangt.
Hoe(zo): internetgebruik via de mobiele telefoon is de eerste stap en begint stilaan door te breken. De volgende stap is domotica: internettoepassingen die in alle elektronica in uw huis zitten ingebakken. Het 'pervasive' ('alomtegenwoordige') web is ondertussen al zo'n tien jaar een natte droom, maar de technologie is volgens een hoop kenners ondertussen matuur genoeg om door te breken.
Eerste voorbeelden: het Belgische domoticabedrijf fifthplay lanceerde gisteren nog zijn 'slimme woning', waarin specifieke diensten voor keuken, woonkamer, slaapkamer en badkamer op toekomstige internettoestellen kunnen worden geleverd. Voorlopig is het eerste product een beveiligingscamera, maar meer toepassingen volgen snel, zegt het bedrijf.
| HET SLIMME INTERNET
Wat: u vraagt uw computer om uw agenda af te checken met de beschikbaarheid van alle dokters of tandartsen in een omtrek van tien kilometer; de machine doorzoekt automatisch de internetsites van al die personen en suggereert u netjes een aantal mogelijkheden.
Hoe(zo): het 'semantische web' is een concept dat eigenlijk werd uitgedacht door Tim Berners-Lee, de geestelijke vader van het internet, en is dus stokoud. Het komt er op neer dat websites, op programmeerniveau, meer en meer een eengemaakte 'taal' beginnen te krijgen, zodat ze dus zowel door machines als door mensen kunnen worden gelezen. "Dit is eerder een evolutie dan een revolutie", zegt Bogaert. "Het wordt soms 'artificiële intelligentie' genoemd, maar er is niets artificieel aan: internetdiensten worden altijd intelligenter, dat is - zeker de laatste jaren - een nogal constant gegeven."
Eerste voorbeelden: er is zowaar al een start-up bezig rond het semantische web: de website Twine.com suggereert u interessante nieuwigheden op het internet die steeds nauwer aansluiten bij uw wensen, omdat de achterliggende software u na elk gebruik beter leert kennen. (Ronald Meeus in de Morgen)
(mda Laurent)
Ontdek alles voor een succesvolle e-commerce website. Nieuws en Tips.
donderdag 13 maart 2008
Web 3.0
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Over deze e-commerce blog
Deze blog probeert alle Ecommerce ondernemers met breed e-commerce nieuws en tips te inspireren. Ze wordt geupdated met de medewerking van de studenten van de avondopleiding 'ecommerce ondernemer' aan Syntra Genk.
Ben je op zoek naar een e-commerce of internetmarketing cursus of wil je meer informatie over de avondopleiding ecommerce aan Syntra, stuur me dan een mailtje.
Tags
affiliate marketing programma
agenda ecommerce
analytics
augmented reality
avondopleiding
aweber
betaalsysteem
business model
community
cursus ecommerce
design
domeinnamen
drupal
e-commerce sites
ecommerce
ecommerce cursus
ecommerce ondernemer
ecommerce wetgeving
emailmarketing
emarketing
facebook
gebruiksvriendelijkheid
google adsense
google adwords
hosting provider
internetmarketing
internetsite
internettrends
juridisch
klantenanalyse
merken
nieuwsbrief
online shop
pagerank
SEA
SEO
social networking
statistieken
tagging
transrealiteit
virale marketing
web 2.0
web 3.0
webmarketing
webshop starten
webwinkel
wetgeving websites
wordpress
Geen opmerkingen:
Een reactie posten