woensdag 19 maart 2008

Web 2.0 technieken op ecommercegebied

'Over het algemeen kan je stellen dat de nieuwe internettendensen bij Belgische e-commercespelers op een eerder bescheiden manier worden toegepast', vindt Jo Caudron, CEO van One Agency, een adviesbureau gespecialiseerd in interactieve marketing en communicatie. 'Aan de websites van de meeste Belgische e-commercespelers is de jongste vijf jaar bitter weinig veranderd. Ik denk dat de meeste zich de voorbij jaren eerder hebben gefocust op de verbetering van hun logistieke processen dan op de vernieuwing van hun elektronische uitstalraam. Toch zie je hier en daar een kleine nichespeler uitpakken met een knap gemaakte webshop.'


-- ww.bikkembergsfootball.com Deze site met een sexy look en interface wil voor een fijne shoppingervaring zorgen. 'Een designwinkel op het web', zegt Caudron, 'terwijl de meeste Belgische e-commercesites er eerder uitzien als een slecht ingerichte Colruyt of als een droge catalogus.'


-- www.neckermann.com Het voormalige postorderbedrijf, maakt handig gebruik van user generated content (door gebruikers zelf aangemaakte inhoud) om zijn producten aan te prijzen. 'Neckermann gaat op zoek naar bestaande You Tube-filmpjes en plaatst die dan bij de producten op de site. Zo vind je bij een wasmachine van Miele bijvoorbeeld een filmpje waarin een gebruiker vertelt over zijn ervaringen met dat toestel.'


-- www.azur.be Ook deze onlineboekenwinkel speelt in op web 2.0. 'User generated content speelt een centrale rol in onze verkoopstrategie', legt directeur Jo Vansteenvoort uit. 'Het meest visibel zijn de quoteringen en recensies die gebruikers bij producten kunnen posten. Ook wordt de inhoud van andere onderdelen van onze site door de gebruikers gegenereerd, ook al zie je dat niet. Welke boeken op de homepage staan, bijvoorbeeld, wordt niet langer bepaald door onze productmanagers, maar wel door onze bezoekers. De boeken die bij hen het populairst zijn, worden automatisch naar voren geschoven.' In vergelijking met de klantenrecensies en -ratings die je op de site van Amazon.com kan vinden, blijft die user generated content bij Azur beperkt. Maar dat is niet meer dan logisch, vindt Caudron. 'Hun markt is ook oneindig veel groter dan de onze.'


-- www.connectr.be De reisorganisatie Connections lanceerde vorige week deze site als een community site waar reizigers hun foto's en reiservaringen kunnen delen. 'Connections beseft dat het internet een steeds grotere rol speelt bij de aankoop van een reisproduct', stelt Caudron. 'Daarom willen zij zelf ook content aanbieden, maar dat is uiteraard niet hun core business, en content aankopen bij pakweg Lonely Planet is duur. Strikt genomen is deze nieuwe site een puur contentportaal, dat los staat van de Connections-verkoopsite. Maar Connections gebruikt dat portaal wel om op een intelligente manier aan cross-selling te doen. Zo vind je bij informatie over Sevilla bijvoorbeeld een link naar de citytripaanbiedingen voor die stad. Foto's online plaatsen kan uiteraard al langer op internationale sites zoals Flickr, en reisinformatie delen kan je ook op Trip Advisor. Toch denk ik dat zo'n lokale site een grote kans op slagen heeft. Je mag niet vergeten dat voor veel mensen de taal toch nog een barrière vormt. Tenslotte zijn niet alle internetgebruikers hoog opgeleid.'

Uit: De Tijd

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Over deze e-commerce blog


Deze blog probeert alle Ecommerce ondernemers met breed e-commerce nieuws en tips te inspireren. Ze wordt geupdated met de medewerking van de studenten van de avondopleiding 'ecommerce ondernemer' aan Syntra Genk.


Ben je op zoek naar een e-commerce of internetmarketing cursus of wil je meer informatie over de avondopleiding ecommerce aan Syntra, stuur me dan een mailtje.



Boeken rond e-commerce..tips!