vrijdag 28 december 2007

Digitaal bankieren

gevonden op www.frankwatching.com :

Na de cd's/muziek, de tweedehandsmarkt, de reismarkt, de kranten, is het nu de beurt aan de bankwereld om met het digitale gevaar af te rekenen. Who is next?

bankwereld verkeert in opperste staat van verwarring. Oorzaak? Het internet. Waar al eerder de muziekmarkt, de tweedehandsmarkt, de sollicitatiemarkt, de reiswereld drastisch zijn veranderd (ik vergeet vast een paar markten) als gevolg van de mogelijkheden die het internet biedt, is nu de financiƫle markt aan de beurt. Ook in deze wereld is de oorlog losgebroken. Hierbij wenden de gevestigde partijen alle middelen aan om initiatieven zoals Boober uit de markt te stoten. In tijden van oorlog zijn alle middelen geoorloofd.

Onlangs kregen alle relaties van Boober de mededeling dat de Rabobank niet langer de bankrelatie is van Boober. Reden: De Rabobank wenst niet langer zaken te doen met dit, in hun ogen bedreigende initiatief. Boober stapt nu over naar de HBU.

Boober is een online people-2-people marktplaats voor geld naar het voorbeeld van het zeer succesvolle Britse Zopa.com en het Amerikaanse Prosper.com. Aan de ene kant richt Boober zich op de lener, die tijdelijk extra financiƫle ruimte nodig heeft voor bijvoorbeeld een auto, bruiloft of studie. Anderzijds rocht men zich op de uitlener, op zoek naar een hoge rente tegenover een laag risico. Boober brengt de lener en de uitlener bij elkaar, zonder tussenkomst van de bank.

Als je bij een bank je spaarcentjes stalt dan ontvang je enkele procenten rente. De bank leent dit geld uit aan leners tegen rentepercentages die wel op kunnen lopen tot 12% of meer. Het verschil tussen de inleg en uitleen percentages, dat al snel kan oplopen tot 5%, steekt de bank in eigen zak en vormt een belangrijke basis voor de winst. Boober brengt slecht 0,5% in rekening bij de lener en de geldgever. Geen wonder dat de banken niet enthousiast zijn (zie ook Banking 2.0: Web 2.0 bij de banken).



Het gedrag van de banken vertoont opvallend veel gelijkenis met de platenmaatschappijen. Zij voeren al jaren een verbeten strijd tegen alle onwelgevallige on-line initiatieven. Peer-to-peer netwerken zoals Kazaa en Limewire hebben menig proces aan hun broek gekregen. Ook illegale downloaders werden regelmatig aangepakt. Maar deze processen en andere maatregelen zoals de kopieerbeveiliging van cd’s kunnen de neergang niet stoppen. De maatschappijen gaan zelfs zover dat ze zelf onderwerp worden van juridische procedures. Het toegepaste DRM zou een inbreuk zijn op de privacy en het programma zelf was illegaal gekopieerd.

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Over deze e-commerce blog


Deze blog probeert alle Ecommerce ondernemers met breed e-commerce nieuws en tips te inspireren. Ze wordt geupdated met de medewerking van de studenten van de avondopleiding 'ecommerce ondernemer' aan Syntra Genk.


Ben je op zoek naar een e-commerce of internetmarketing cursus of wil je meer informatie over de avondopleiding ecommerce aan Syntra, stuur me dan een mailtje.



Boeken rond e-commerce..tips!