dinsdag 10 juni 2008

Fansite op facebook zorgt voor inspiratie

Op de socialenetwerksite Facebook kun je jezelf uitroepen tot fan van een
product. De fanclub voor chocopasta Nutella telt al meer dan 180.000
leden. De Belgische speculaaspasta doet het met enkele duizenden fans ook
niet slecht. Het fenomeen is inmiddels ontdekt door de reclamewereld.

Op Facebook kun je jezelf met één muisklik benoemen tot fan van iets of
iemand. Je behoort dan tot een groep van mensen met dezelfde liefde voor
een artiest, een voorwerp of zelfs een gerecht.
Er zijn al fanclubs voor
onder andere pizza's van Oetker, het tv-programma De Troetelbeertjes,
tafeltennis, bier en voetbalclub Standard. Wie ergens fan van is, krijgt op
zijn pagina een link naar de fansite. Zo kan iedereen zien wie welke
voorkeuren heeft. En dan wordt het interessant voor reclamemakers.

"Er zijn twee soorten onlinereclame", zegt Pieter Baert van communicatieagentschap
Duval Guillaume. "De eerste werkt via traditionele advertenties,
de tweede via mond-tot-mondreclame. Voor dat laatste lijkt Facebook een
goed medium. "Via Facebook profileren mensen zich als fan van een
bepaald product. Hun favoriete merken, hun lovebrands, zijn zichtbaar voor
hun vrienden, die zich ook bij de fanclub voegen", zegt Baert.

De eerste fansites hadden als onderwerp een muziekgroep of een persoon.
Als er nieuwe informatie over de artiesten op de site verscheen, werden de
fans gewaarschuwd. Nu kun je ook fan worden van producten. "Het nadeel
van zulke sites is dat ze niet erg dynamisch zijn", aldus Baert.

Maar daar heeft het reclamebedrijf iets op gevonden. "We werken met
kleine events. Onlangs organiseerden we bijvoorbeeld een feestje waarbij
speculaaspasta centraal stond. Aan het eind van de avond kreeg iedereen
een pot mee naar huis. Achteraf verschijnen er dan foto's van het event op
de fansite op Facebook. Er komt een berichtje dat er nieuwe foto's zijn, en
de naambekendheid van je product is weer toegenomen", vertelt Baert.

"We gaan niet proberen die sites te controleren. Het enige wat we kunnen
doen is af en toe een 'event' of foto's toevoegen', zegt Baert. 'We kunnen
alleen in het oog houden welke richting het merk uitgaat, maar we kunnen
dat niet sturen. Als we dat zouden proberen zouden we weer binnen de
klassieke vorm van reclame terecht komen.'

Uit De Morgen
(Catherine Vervaecke)
06/06/08 09u58

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Over deze e-commerce blog


Deze blog probeert alle Ecommerce ondernemers met breed e-commerce nieuws en tips te inspireren. Ze wordt geupdated met de medewerking van de studenten van de avondopleiding 'ecommerce ondernemer' aan Syntra Genk.


Ben je op zoek naar een e-commerce of internetmarketing cursus of wil je meer informatie over de avondopleiding ecommerce aan Syntra, stuur me dan een mailtje.



Boeken rond e-commerce..tips!